Nekklachten

Home » Nekklachten

Last van je nek?

Nekpijn is na rugpijn de meest voorkomende fysieke klacht: ongeveer 2 op de 3 mensen heeft in het leven weleens last van hun nek. De nek vormt de verbinding tussen het bovenlichaam en het hoofd. In de nek bevinden zich onder andere spieren, banden en gewrichten. Al deze structuren kunnen aanleiding geven tot nekpijn.

Meestal zijn nekklachten van korte duur en kunnen ze snel herstellen wanneer je voldoende en gevarieerd beweegt. De klachten kunnen daarentegen ook langdurig aanwezig zijn. Het is hierbij belangrijk dat de oorzaak achterhaalt wordt, zodat de pijn goed behandeld kan worden. Heb jij last van nekklachten? Loop er dan ook niet te lang mee door en neem contact op voor een afspraak bij één van onze fysiotherapeuten.

Welke verschillende nekklachten zijn er?

Nekklachten kunnen we onderverdelen in acute en chronische nekklachten. Dit onderscheid wordt gemaakt door de duur dat de klacht aanwezig is. Met acute nekklachten bedoelt men dat de klacht minder dan 6 weken aanwezig is. Is de pijn na 12 weken nog steeds aanwezig? Dan wordt het een chronische klacht genoemd. Dit betekent echter gelukkig niet, zoals de naam doet vermoeden, dat er niks meer aan deze klacht te doen is. Ook voor chronische nekpijn zijn verschillende behandelopties.
Meestal bestaan nekklachten uit een zeurende pijn aan één of beide kanten van de nek. Deze pijn kan doortrekken richting de schouders en (boven)rug. Enkele andere symptomen zijn moeite met het draaien van de nek, gevoel van stijfheid, uitstralende pijn of tintelingen naar de armen, hoofdpijn en duizeligheid. Hieronder staan verschillende aandoeningen bij nekklachten:
– Spanningshoofdpijn
– Traumagerelateerde nekpijn (zoals een auto-ongeluk of val)
– Werk- en houdingsgerelateerde nekpijn
– Artrose
– Nekhernia

Hoe kunnen nekklachten ontstaan?

De oorzaak van nekklachten is vaak multifactorieel. Dit houdt in dat er sprake is van een samenspel van meerdere factoren die de klachten veroorzaken. Wanneer er geen medische oorzaak is, wordt er vaak gesproken van ‘aspecifieke nekpijn’. Meestal is het gerelateerd aan de houding en het bewegen. Enkele factoren die de kans op nekklachten vergroten zijn:
– Hoge werkdruk, stress of spanningen
– Overbelasting van de nekspieren
– Verkeerde of langdurig dezelfde (werk)houding

Wat kun je zelf doen?

Hoewel nekklachten vaak relatief onschuldig zijn, is het natuurlijk fijn om ze volledig te voorkomen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Wij geven je enkele adviezen en tips om het risico op nekklachten te verminderen:

– Houding en beweging. De beste houding is de ‘afwisselende’ houding. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om lang in één houding te zitten. Wissel daarom regelmatig van houding.

– Ontspanning. Uit onderzoek blijkt een relatie tussen (werk)druk, angsten, stress en het ontstaan van nekklachten. Een gezonde werk-privébalans en een goede mentale gezondheid zijn dan ook belangrijke factoren in de preventie van nekklachten.

– Versterken van nekspieren. Hoe sterker de nekspieren, hoe beter belastbaar ze zijn. De kans op overbelaste spieren wordt namelijk minder groot wanneer ze goed getraind zijn. Wil je graag preventief aan de slag met specifieke oefeningen? Vraag ons gerust om advies.

Hoe kunnen wij jou helpen?

Onze fysiotherapeuten kunnen na de intake en het lichamelijk onderzoek jou meer duidelijkheid geven over de nekklacht. De factoren die de pijn in stand houden worden op een rijtje gezet en samen met de fysiotherapeut wordt een behandelplan opgesteld voor jouw herstel. Afhankelijk van de specifieke klacht kunnen behandelinterventies ingezet worden:

Nekklachten