U kunt bij Fysiotherapie Beatrixpark terecht voor bekkentherapie

thumbs.php
Bekkenbodemtherapie
Bekkenbodemtherapie is een methode waarbij u leert de spieren van de bekkenbodem te voelen en bewust te gebruiken. Omdat u de spieren van de bekkenbodem zelf niet kunt zien, is het soms moeilijk om ze goed te gebruiken en te trainen. Aandacht en begeleiding door een fysiotherapeut is daarom vaak zinvol. Door middel van oefeningen kunt u de bekkenbodemspieren versterken. Zo kunnen ze beter de druk opvangen die er bij bewegingen op de bekkenbodem ontstaat. Ook het afsluitmechanisme van de blaas kan worden versterkt, zodat u minder gemakkelijk ongewild urine verliest. Als er een verzakking bestaat, kunnen bekkenbodemoefeningen dit niet meer ongedaan maken, hoewel de klachten van een verzakking wel eens willen verminderen. Bij klachten van een te gespannen bekkenbodem leert de fysiotherapeut u hoe u de bekkenbodemspieren kunt ontspannen.

Er bestaan verschillende oorzaken voor een niet goed functionerende bekkenbodem. Door een bevalling kunnen zenuwen die de bekkenbodemspieren aansturen beschadigd raken. Bindweefsel dat deel uitmaakt van de bekkenbodem raakt soms verzwakt als gevolg van een bevalling. Op oudere leeftijd worden de bekkenbodemspieren net als andere spieren bij veel vrouwen zwakker. Lichamelijk zwaar werk, overgewicht en veelvuldig hoesten als gevolg van roken of longaandoeningen zorgen voor langdurige overbelasting van de bekkenbodem. Specifiek bij mannen kunnen prostaatoperaties een oorzaak zijn.

De behandeling
Er wordt eerst gevraagd wat uw klachten precies zijn, om in overleg met u een goed plan voor behandeling op te stellen. De behandeling begint vaak met een aantal testen om te bekijken of de spanning van de bekkenbodemspieren normaal is, en hoe snel u de spieren kunt aanspannen en ontspannen. Nadat u hebt geleerd om de spieren op een goede wijze te gebruiken is belangrijk dat deze bewegingen deel gaan uitmaken van uw dagelijkse bezigheden. Dit kan bijvoorbeeld door het oefenen van houdingen en bewegingen waarbij u min of meer automatisch de bekkenbodemspieren goed aanspant. Ook leert u hoe u de spieren goed kunt ontspannen, bijvoorbeeld bij toiletbezoek. Daarnaast adviseert de fysiotherapeut van het Centrum voor Fysiotherapie Beatrixpark u hoe u kunt voorkomen dat er onnodige druk op de bekkenbodem ontstaat.

Wat is bekkenpijn?

Onder bekkeninstabiliteit in de zwangerschap verstaan we het verschijnsel dat de normale vergrote beweeglijkheid van het bekken gepaard gaat met pijn en bewegingsbeperking. In de zwangerschap verslappen de bekkenbanden onder invloed van hormonen. Hierdoor komen de botten van het bekken iets uit elkaar te liggen. Dit is nuttig en nodig voor de bevalling, want er is zo meer ruimte voor het kind om te passeren. Meestal merkt een zwangere vrouw weinig van dit proces. Hoogstens heeft zij wat last van pijn laag in de rug. Soms geeft de toegenomen beweeglijkheid van het bekken duidelijke pijnklachten en bewegingsbeperking. Dit noemen we “bekkenpijn”.
Oorzaken
Naast de toegenomen beweeglijkheid van het bekken is er in en vooral na de zwangerschap sprake van zwakte van de buikspieren door uitrekking. Hierdoor ontstaan er problemen in de overdracht van krachten van de romp op de benen. Omdat tegenwoordig veel vrouwen een druk leven hebben (baan, huishouding, eventueel kinderen) is hun belasting groot, terwijl het bekken in de zwangerschap minder aan kan. De activiteiten die voor de zwangerschap normaal waren, kunnen tijdens de zwangerschap dus teveel zijn. Soms kan een moeizame bevalling bekkenklachten achteraf veroorzaken.
Klachten
Bij bekkenpijn heeft de vrouw vooral pijn op de plaats van het schaambeen of de verbindingen tussen heiligbeen en darmbeenderen (laag in de rug). De pijn wordt vooral ervaren bij plotselinge bewegingen en bij het langer volhouden van bepaalde houdingen of bewegingen. Opvallend is dat soms de pijn niet tijdens de activiteit optreedt, maar pas enige tijd daarna. De pijn wordt erger bij vermoeidheid.  Klachten van bekkenpijn kunnen soms al zeer vroeg in de zwangerschap ontstaan.

Behandeling
Tijdens de zwangerschap zijn er weinig oefeningen te doen die het herstel bevorderen. Het is belangrijk een balans te vinden tussen rust en bewegen. Als pijn niet afneemt, of zelfs toeneemt, is vaak de zijligging met een dik kussen tussen de benen de beste houding. Een bekkenband geeft het bekken wat meer stabiliteit en vermindert vaak de klachten. In het algemeen geldt dat bij de dingen die gedaan worden, de rug in zijn natuurlijke holling gehouden moet worden en de spieren rond het bekken moeten aangespannen zijn. Dus zo min mogelijk met gebogen rug doen.

Na de bevalling

Het is verstandig een echt ouderwets “kraambed” aan te houden, dat wil zeggen veel bedrust en pas zitten en staan als het bekken dit aan kan. De activiteiten moeten weer geleidelijk opgebouwd worden, zodat de spierkracht versterkt. Hiervoor heeft de fysiotherapeut specifieke oefeningen.

Genezing
Bij vrijwel alle vrouwen gaat bekkenpijn over, meestal al na zes weken. Toch is het niet abnormaal als de klachten na die periode nog wel bestaan. Fysiotherapie helpt dan om de spierkracht langzaam te herstellen en de pijn te doen afnemen. Na zes tot 12 maanden zijn bij de meeste vrouwen de klachten over. Soms hebben zij wel in de week voor de menstruatie of bij verminderde weerstand weer pijnklachten.

Uw behandelende fysiotherapeuten:

Elma Heikamp
Elma Heikamp
Joke Nijland
Joke Nijland
Bertha van der Starre
Bertha van der Starre

Kortdurend online consult:

De bedoeling van een kort consult via internet is, dat u een korte vraag kunt stellen.
Deze vraag ligt op het gebied van de fysiotherapeut.
U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord van een van onze fysiotherapeuten.

ik ga akkoord met de privacyverklaring.

U kunt bij ons ook terecht voor

Manuele therapie

Contact

Fysiotherapie Beatrixpark
Willem de Zwijgerlaan 1F
6713 NS Ede
Telefoon: (0318) 614 863

Gelieve te bellen tussen 08.30 en 17.00uur

Neem contact met ons op
Kort consult
Online aanmelden

Wij zijn ook ’s avonds en in het weekend open!

SPECIALISATIES